IFK Falun Alpin

IFK Falu alpins historia

I februari 1895 bildades idrottsföreningen Kamraterna i Stockholm. Idén med att bilda IFK-klubbar spred sig snabbt över landet och en av de första orter som nappade var Falun. Så, den 23 januari 1897, bildades IFK Falun av gymnasister vid Falu Högre Allmänna Läroverk och blev därmed klubb nummer tre. I dag heter klubben IFK Falun Alpin eftersom vi har renodlat verksamheten till alpina grenar, snowboard och friåkning. Årsberättelserna visar dock att ett 25-tal olika idrotter har utövats i klubben sedan starten.

Slalom togs upp på programmet redan i slutet av 30-talet, men avsomnade i brist på en egen backe. 1943 fick vi dock igång en backe vid Logårdsstugan och därmed inleddes eran med slalomaktiviteter. På 70-talet försvann i stort sett all annan idrott från programmet, och efter en tid i Lugnetbacken satte klubben 1972 igång med den verksamhet i Källviksbacken som alltjämt är mycket stor.

Många duktiga åkare har funnits i klubbens led under åren. Den framgångsrikaste av alla är Ola Rylander, som på ett ben tog guldmedalj i störtlopp vid handikapp-VM 1982 och i slalom vid handikapp-OS 1984.

Idag kretsar verksamheten mycket kring den kommande generationen. Vi har en mycket bred rekrytering bland barn mellan 5 och 10 år.

Publicerad: 2022-11-28

Senast uppdaterad: 2022-11-29